Maak van Social Return on Investment een kracht

Social Return On Investment is een investering waar óók maatschappelijke voordelen uit worden gehaald

Social Return on Investment, een wens vanuit het eigen MVO beleid? Of een eis, de bekende vijf procent regel van de aanneemsom. Dat de overheid bij aanbestedingen de verplichting stelt om een vast percentage van de opdrachtsom aan social return te besteden schrikt veel bedrijven af.

Maar Social Return on Investment (SROI) hoeft geen blok aan het been te zijn. Mits je het op de juiste manier aanpakt. Boskalis Nederland kreeg voor het aanleggen van de Randweg tussen het Boerenverdriet en de Markiezaatsweg in Bergen op Zoom te maken met haar SROI verplichting. “In Bergen op Zoom mocht ik met het SROI-punt breder investeren in diverse maatschappelijke voorzieningen”, aldus Jan Dans, projectleider Boskalis Nederland.

Motivatie
Boskalis Nederland werkt, gezien ons vakgebied, alleen met gespecialiseerd personeel. Wij nemen onze SROI-verantwoordelijkheid heel serieus. Social Return on Investment mag niet leiden tot verdringing van het huidige personeel. Het doel is dat SROI bijdraagt aan de werkgelegenheid van bepaalde groepen. Echter, het SROI-punt liet ons zien dat SROI gaat om de impact op de maatschappij”.

Een hele uitdaging
In het kader van SROI nam Boskalis Nederland een aantal mensen aan die een redelijke tot grote afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Zo gingen twee grondwerkers, een schoonmaakster en een administratieve kracht voor hen aan de slag voor de duur van het project. Doordat deze mensen via een payrolling van Vakmasters aan de slag zijn gegaan, kregen zij de kans hun vaardigheden en kennis in te zetten. Tevens leerden zij nieuwe vaardigheden bij en deden zij werkervaring op, erg belangrijk voor het CV van deze personen. Zo maakt SROI de afstand naar een betaalde baan kleiner.

Zo kan het ook!
Het volgende voorbeeld maakt direct duidelijk dat SROI meer is dan alleen het voldoen aan een eis van de overheid om een opdracht binnen te halen. Voor de duur van één jaar is Boskalis Nederland een samenwerking aangegaan met de scholengroep Bergen op Zoom. Op diverse scholen, waaronder samen met RSG ’t Rijks zijn zij aan de HAVO 4 en VWO 5 leerlingen voorlichting gaan geven over de zogeheten dode hoek bij vrachtwagenchauffeurs. Deze voorlichtingen hebben zij ook aangeboden aan het lager onderwijs. “Een leuk project waar het SROI-punt ons op heeft gewezen. Het advies van het bedrijf bij het inzetten van jongeren is een zeer leuk project voor Social Return on Investment!”

Maatwerk
Met Social Return on Investment voldoe je niet alleen aan een eis, je geeft ook een maatschappelijk gezicht aan je onderneming. Het SROI-punt Bergen op Zoom adviseert bedrijven over de mogelijkheden om aan de eisen te voldoen en bemiddelt organisaties die iets met SROI willen of moeten doen. Het punt zorgt er voor dat Social Return on Investment geen last is maar een toegevoegde waarde. “ Het SROI-punt in Bergen op Zoom heeft ons geholpen met de mogelijkheden. Zij denken buiten de kaders en helpen je op weg naar praktische oplossingen”, aldus Jan Dans.

Meer weten over SROI?
Wilt u meer informatie of advies krijgen over de mogelijkheden op SROI gebied? Neem dan contact op met Winny Scheffelaar. Telefonisch te bereiken via 0164-277360 of per mail via sroi-punt@bergenopzoom.nl.

Deze pagina delen